Žieminės padangos
Žieminės padangos – tai padangos sukurtos ir skirtos naudoti šaltuoju metų sezonu. Žiemą oro sąlygos permainingos ir padangos (žieminės) susiduria su daug iššūkių, tokių kaip sniegas, šlapdriba, ledas, šlapia kelio danga. Žieminių padangų geriausios eksploatacinės savybės atsiskleidžia kai oro temperatūra 7 °C ir žemesnė. Esant pastoviai aukštesnei oro temperatūrai žieminės padangos turi būti keičiamos į vasarines arba universalias.
Lietuvoje nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. visi automobiliai, kurių masė nedidesnė nei 3,5 t., privalo būti eksploatuojami su žieminėmis arba universaliomis padangomis. Dygliuotų padangų negalima eksploatuoti nuo balandžio 10 d. iki lapkričio 1 d. Padangų protektoriaus gylis negali būti mažesnis nei 3 mm.
Nuo vasarinių padangų padangos žieminės vizualiai skiriasi gumos lankstumu, griovelių ir lamelių skaičiumi, protektoriaus blokai stambesni, smulkiau ir giliau supjaustyti.
Žieminės padangos gaminamos iš specialios gumos ir specialiu protektoriumi, kuris palengvina automobilio valdymą esant apledėjusiai ir apsnigtai kelio dangai. Pagal regionus žiemines padangas galima skirstyti į: Šiaurės šalių ir Europos nedygliuotas padangas ir Šiaurės šalių dygliuotas padangas. Šiaurės šalių žieminės padangos yra gaminamos iš minkštesnio gumos mišinio, kurio eksploatacinės savybės puikiai tinka šaltomis sąlygomis. Žieminės padangos turi plačius protektorių blokelius ir papildomų įpjovų, kurios leidžia padangai geriau sukibti su kelio danga žiemos sąlygomis, važiuojant kalvotomis vietovėmis ar darant staigų posūkį. Dygliuotos Šiaurės šalių padangos pasižymi ypač tvirtu sukibimu vietovėse, kuriose visą žiemą keliai būna apledėję. Europos žieminių padangų gumos mišinys yra kietesnis ir labiau tinkamas švelnesnėms žiemoms.
ES padangų ženklinimas suteikia informacijos apie saugą ir aplinkosaugą. Jis yra ant visų naujų vasarinių padangų ir nedygliuotų žieminių padangų. Svarbu paminėti, kad ženklinant nepateikiamos visos eksploatacinės charakteristikos žiemos sąlygomis, todėl renkantis žiemines padangas svarbu pasitarti su padangų ekspertais ir pasidomėti nepriklausomais padangų testais.
Žieminė padanga žymima 3PMSF snaigės simboliu kalnų fone ant šoninės padangos sienelės.
Renkantis žiemines padangas reikia išsirinkti iš trijų rūšių: dygliuotų, kieto mišinio arba minkšto mišinio žieminių padangų.
Žieminės padangos skirstomos į tris pagrindinius tipus:
Labai svarbu pasirinkti tinkamo tipo žiemines padangas. Nes, net išsirinkus, pačias brangiausias, aukščiausios kokybės, Premium klasės padangas, bet netinkamo tipo, galite likti nepatenkinti. Jei išsirinktų padangų savybės neatitinka Jūsų poreikių, pvz. gyvenant už miesto, kalnuotoje vietovėje, kurioje keliai dažniai būna padengti ledu ar privažinėto sniego sluoksniu, yra retai valomi ir išsirinkus kieto mišinio padangas, kad ir pačias kokybiškiausias aukščiausios klasės, greičiausiai liksite nepatenkinti nepakankamomis padangų sukibimo savybėmis, dėl to labai svarbu renkantis padangas pasirinkti tinkamą padangų tipą kuris atitiktų Jūsų poreikius.
Gyvenant užmiestyje arba dažnai važinėjant nenuvalytais, snieguotais, apledėjusiais keliais ir ieškantiems maksimaliai gero sukibimo ant ledo ar privažinėto sniego ir nebijantiems triukšmo rekomenduojama rinktis dygliuotas žiemines padangas. Tik dygliuotos žieminės padangos sukurs maksimalų saugumą ekstremaliausiomis žiemos sąlygomis.
Žinoma dygliuotos žieminės padangos turi savo trūkumų ir nepatogumų, dėl kurių vairuotojai dažniau renkasi minkšto gumos mišinio žiemines padangas.
Vienas didžiausių dygliuotų padangų trūkumų yra skleidžiamas triukšmas. Vos pajudėjus automobiliui iš vietos pasigirsta dyglių keliamas garsas, automobiliui greitėjant garsas didėja. Kitas dygliuotų žieminių padangų minusas, tai ilgas stabdymo kelias ant asfalto, ypač šlapio. Su dygliuotomis padangomis važiuojant didesniu greičiu jaučiasi automobilio nestabilumas, “laisvumo” jausmas. Taip pat su dygliuotomis padangomis draudžiama važinėti, kai kuriose šalyse, pvz., kaimyninėje Lenkijoje uždraustos dygliuotos padangos, taip pat Švedijoje, Vokietijoje. Latvijoje, Estijoje bei Suomijoje dygliuotos padangos yra leidžiamos, ten jos yra ypač populiarios. Dygliuotos padangos nedraugiškos keliams, nes dygliai ardo asfalto dangą. Padangų gamintojai kurdami naujus dygliuotų žieminių padangų modelius atkreipia dėmesį į visus šiuos trūkumus ir su kiekvienu nauju modeliu pasiekia vis geresnių rezultatų.
Dygliuotų padangų pliusai:
Minusai:
Dygliuotos žieminės padangos idealus variantas esant apledėjusiai kelio dangai.
Renkantis dygliuotas padangas svarbu žinoti, kad Lietuvoje jas draudžiama eksploatuoti nuo balandžio 10 d. iki lapkričio 1 d.
Skirtos vairuotojams dažnai važinėjantiems retai valomais keliais norintiems turėti gerą sukibimą ant ledo ir sniego, bet nenorintiems rinktis dygliuotų padangų.
Gyvenantiems už miesto, kalnuotose vietovėse, ar prastai valomuose regionuose, jei dažnai tenka važiuoti apledėjusiais keliais rekomenduojame rinktis minkštos sudėties padangas.
Tai specialios cheminės sudėties ir eksploatacinių savybių padangos (žieminės), kurios sukurtos taip, kad net esant žemai minusinei temperatūrai padangos išliktų pakankamai minkštos ir elastingos. Minkšto gumos mišinio padangų protektoriaus raštas dažniausiai turi daugiau gilių lamelių (įpjovimų) bei padangos protektoriaus blokų kraštai statesni, aštresnės briaunos. Visų šių savybių derinys užtikrina maksimaliai saugų važiavimą ledu ar privažinėtu sniegu net prie ypač žemų temperatūrų.
Minkšto mišinio padangų pliusai:
Minusai:
Minkšto mišinio padangos gali netikti sportišką, agresyvų vairavimo stilių mėgstantiems vairuotojams, nes dėl minkšto mišinio žieminės padangos gali netolygiai ir greitai dėvėtis, gali būti “nestabilumo” jausmas. Esant aukštesnei oro temperatūrai šio tipo padangos greičiau praranda sukibimą.
Minkšto mišinio padangų nerekomenduojame naudoti vasaros sezono metu, nes padangos turės labai prastą sukibimą, labai blogas valdymo savybes, ilgą stabdymo kelią ir greitai dėvėsis.
Minkšto mišinio padangas rinkitės, jei norite važiuoti patogiai, komfortiškai, nedideliais greičiais, tyliai.
Tai viena iš populiariausių žieminių padangų rūšių Europoje. Žieminės kieto mišinio padangos gerai sukimba su šlapia ar šlapiu sniegu padengta kelio danga. Automobilis su šiomis padangomis stabilus ir gerai valdomas važiuojant didesniu greičiu. Kieto mišinio žieminės padangos kainuoja pigiau nei dygliuotos ar minkšto mišinio padangos. Kieto mišinio žieminių padangų minusas – prastesnis sukibimas su apledėjusią kelio danga. Šias padangas geriausia rinktis jei dažniausiai važinėjate nuvalytais miesto keliais, automagistralėmis. Važiuojant apledėjusia kelio danga reiktų vairuoti atsargiai ir įvertinti, kad stabdymo kelias bus ilgesnis, visus manevrus atlikti mažesniu greičiu, švelniau, kad padangos (žieminės) neprarastų sukibimo su kelio danga.
Kieto mišinio padangų pliusai:
Kieto mišinio padangų minusai:
Lietuvoje šaltuoju metu sezonu nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1 d. privaloma naudoti žiemines arba universalias padangas. Šias padangas galite atskirti pagal specialius žymėjimus ant padangos. Žieminės padangos žymimos M+S, M&S, snaigė trijų kalnų fone 3PMSF. Universalios padangos žymimos AW, AS.
2012 metais Europos Sąjungos standartais patvirtintas žymėjimas. Tai vienintelis oficialus žieminės padangos ženklinimas. Jis reiškia, kad padangos atitiko visus žieminių padangų standartus. Šiuo ženklu ženklinamos tik tikros žieminės padangos.
Padangų gamintojas norintis žymėti padangas šiuo simboliu turi atlikti specialius testus, garantuojančius, kad padangų eksploatacinės savybės yra tinkamos sunkiomis žiemos sąlygomis, tai yra, gumos mišinys, minkštumas ir protektorius atitiks žiemos sąlygoms reikiamus standartus.
Šį ženklinimą griežtai kontroliuoja Europos Sąjungos institucijos.
Palyginus su tik M+S paženklintomis padangomis turi nepalyginamai geresnius stabdymo, pasukamumo bei automobilio valdymo rodiklius, esant apledėjusiai ar apsnigtai kelio dangai.
Taip žymimos padidinto pravažumo padangos, bet tai jokių būdu nereiškia, kad tai universalios padangos. Padangos su šiuo ženklinimu neužtikrins saugaus važiavimo ekstremaliomis žiemos sąlygomis, tai užtikrinti gali tik snaigės, alpių kalnų arba dar kitaip vadinamas 3PMSF paženklintos padangos. Visos žieminės padangos, net ir dygliuotos yra pažymėtos M+S ženklu, nes tai nurodo kad padangos pravažumas bus geresnis nei be šio ženklinimo esančių padangų.
M+S paženklintomis padangomis galima važinėti žiemą, bet nerekomenduojama esant blogoms oro sąlygoms.
Tikros universalios padangos skirtos naudoti visais metu laikais ženklinamos AW – visiems orams (All Weather) arba AS – visiems sezonams (All Seasons). Pažymime, kad simbolis M+S nereiškia kad padangos universalios, tai reiškia, kad padanga padidinto pravažumo, bet neužtikrins saugaus važiavimo žiemą.
Automobilio vairavimas žiemą skiriasi nuo vasaros sezono. Oro temperatūrai nukritus iki 7 laipsnių ir žemiau padangos guma pradeda kietėti, dėl to blogėja sukibimas su kelio danga. Todėl žiemai būtina pasikeisti vasarines padangas į žiemines arba universalias ir nepamiršti keisti vairavimo įpročių, labiau planuoti, stabdyti anksčiau, švelniau, vengti staigių manevrų (staigiai sukti vairą, staigiai stabdyti), stengtis nesuketi slydimo.
Iškritus pirmam sniegui arba esant plikledžiui rekomenduojama pasitreniruoti valdyti slystantį automobilį, suvaldyti automobilio slydimą, pajausti, suprasti, kada, nuo ko ir dėl ko automobilis pradėjo slysti ir kaip suvaldyti slydimą. Tam puikiai tinka uždaros aikštelės arba specialios tam skirtos trasos, kuriose už nedidelį mokestį, galime saugiai, nekeliant pavojaus sau ir aplinkiniams, pasitreniruoti valdyti automobilį, išprovokuoti automobilio slydimą ir stengtis kuo greičiau ir lengviau jį suvaldyti. Supratimas kaip valdomas automobilis ir automobilio valdymo praktinė patirtis ypač pagelbės neplanuotose, pavojingose, ekstremaliose situacijose, nes vietoje išgąsčio ir pasimetimo Jūs tiesiog natūraliai organiškai suvaldysite automobilį ir jausitės komfortiškai.
Nors šiuolaikiniai automobiliai turi gausybę saugumo sistemų, bet pravartu žinoti pagrindines automobilių valdymo savybes priklausančias nuo varomos ašies.
Jei pradeda slysti automobilio galas, priekiu varančiam automobiliui reikia atlikti šiuos veiksmus – nedelsiant vairą sukti į tą pusę, į kurią slysta automobilio galas ir akceleruoti. Galu varančiu automobiliu – vairą sukti į tą pusę į kurią slysta galas ir priešingai nei priekiu varančiu automobiliu, reikia atleisti akceleratoriaus pedalą. Visais ratais varomo automobilio valdymas kiek sudėtingesnis, vairą sukti į tą pusę, į kuria slysta automobilio galas, o su akceleratoriumi reikia elgtis skirtingai, pagal situaciją, atleisti arba vėl akceleruoti priklausomai nuo situacijos.
Žiema kaip ir vasarą būtina laikytis saugaus greičio. Saugus greitis priklauso ne nuo kelių eismo taisyklių galiojančių tame greičio ruože, pvz., 90 km/h, o nuo eismo sąlygų. Greitį reikia rinktis atsižvelgus į oro sąlygas, kelio būklę, matomumą, tai pat tai priklauso ir nuo automobilio, nuo padangų ir nuo Jūsų sugebėjimo ir patirties suvaldyti automobilį. Kiekvienas vairuotojas turi savo saugaus automobilio valdymo ribas, saugų greitį, kuriame jaučiasi komfortiškai ir laisvai galėtų suvaldyti automobilį netikėtoje situacijoje.
Žieminės padangos dažniausiai turi mažesnį rekomenduojamą greičio indeksą nei vasarinės padangos.
Lietuvoje žiemą eksploatuojamų padangų protektoriaus likutis negali būti mažesnis nei 3 mm. (Latvijoje 4 mm.). Didžiausi padangų gamintojai, dėl saugumo, rekomenduoja padangas keisti anksčiau, neeksploatuoti automobilio jei protektoriaus likutis 4 mm ar mažiau.
Reguliariai tikrinkite padangų slėgį. Krentant oro temperatūrai, padangų slėgis mažėja, todėl rekomenduojama dažniau tikrinti slėgį žieminėse padangose ir laikytis gamintojo rekomendacijų (rekomendacijas galite rasti lentelėje ant vairuotojo pusės durų slenksčio, kuro bako dangtelio arba automobilio vartotojo instrukcijoje). Pvz., žieminės padangos R16 205/55 ir rekomenduojamas slėgis 2.2 bar.
Užklimpusį automobilį stenkitės išjudinti švelniais akceleratoriaus paspaudimais, jokių būdu nenaudojant maksimalių apsukų, nes tada automobilis staigiai dar giliau užklimps. Stenkitės išjudinti automobilį iš vietos trumpai švelniai pajudant į priekį ir staiga atgal, taip “linguojant” pasidarysite vėžes, kuriomis automobilis galės išvažiuoti.
Laikykitės didesnio atstumo nuo priekyje važiuojančio automobilio. Prisistabdykite prieš didesnį posūkį, bet venkite staigaus stabdymo ir staigaus vairo pasukimo, nes staigiai stabdant pasikeičia automobilio svorio balansas, priekinė automobilio ašis pasunkėja, priekinės padangos gauną geresnį sukibimą, bet palengvėja galas, sumažėja galinių padangų sukibimas su kelio danga, dėl to, posūkyje galinė automobilio ašis, netekusi pakankamo prispaudimo, gali pradėti slysti. Taip atsitikus reikia žaibiškai reaguoti vairu ir akceleratoriaus pedalu. Nepriklausomai nuo varančios ašies su vairu reikia atlikti tuos pačius veiksmus - pasukti vairą į tą pusę, į kurią slysta automobilio galas. Bet su akceleratoriumi reikia elgtis skirtingai, priklausomai nuo varančios ašies, priekiu varančiu automobiliu - akceleruoti, su galu varančiu automobiliu - atleisti akceleratoriaus pedalą, o su visais ratais varančiu automobiliu valdymas kiek sudėtingesnis, tai priklauso nuo situacijos, reikėtų kontroliuoti slydimą atleidžiant ir paspaudžiant akceleratoriaus pedalą.
Važiuojant sniegu ar ledu padengtais keliais, būkite ypač atsargūs, venkite staigių manevrų, visus veiksmus planuokite iš anksto, net ir su geriausiomis žemininėmis padangomis “apautas” automobilis neturės tokio sukibimo koks būtų vasarą.
Būkite atsargūs važiuodami per tiltus ar viadukus, nes jie gali būti apledėję. Užvažiavus ant tilto ar viaduko, venkite staigių manevrų, iš lėto sumažinkite akceleratoriaus pedalo paspaudimą, neatleiskite visiškai, kad nepasikeistų automobilio svorio balansas.
Naujos žieminės padangos ar naudotos?
Kai jau ateina laikas keisti Jūsų automobilio padangas, visada rekomenduojama rinktis tik naujas žiemines padangas. Naujos žieminės padangos užtikrins maksimalų saugumą kelyje. Renkantis naudotas padangas Jūs įsigyjate produktą, kurio protektoriaus gylis mažesnis nei naujų padangų, o dažnai netgi artimas minimaliai leistinai ribai (3 mm.). Naudotų padangų protektorius būna nusidėvėjęs pagal ankstesnio automobilio pakabos nustatymus, padangos gali būti nusilaiptavusios dėl to bus labai triukšmingos ir jausis vibracija, dažnai būna nudilę kraštai, padangos (žieminės) gali turėti pažeidimų ir Jūs nežinote ar jos buvo teisingai sandėliuojamos. Jeigu negalite sau leisti įsigyti naujų žieminių padangų, geresnis variantas nei naudotos, būtų atnaujintos (restauruotos) padangos. Atnaujintų padangų protektoriaus gylis toks pat kaip ir naujų padangų ir gumos mišinys yra visiškai naujas.
Ieškantiems pigiau, “žieminės padangos akcija” – naujos-padangos.lt ištisus metus siūlo žemas žieminių padangų kainas, bet iš patirties, galime rekomenduoti įsigyti žiemines padangas pigiau vasaros metu, tada, dažniausiai, gamintojai norėdami išparduoti žiemines padangas, sumažina padangų kainas. Populiariausios žieminės padangos R16, R15, R17, R18.
Naujos-padangos.lt siūlo platų žieminių padangų (minkšto, kieto mišinio ir dygliuotų) asortimentą. Mūsų internetinėje parduotuvėje galite rasti ekonominės, vidutinės ir premium klasės žiemines padangas. Galime pasiūlyti labai platų įvairių gamintojų pasirinkimą. Naujos-padangos.lt internetinėje parduotuvėje visada geros žieminių padangų kainos, nauji žieminių padangų modeliai ir pagalba renkantis padangas.
Populiariausios žieminės padangos:
Žieminės padangos R14
Žieminės padangos R15
Žieminės padangos R16
Žieminės padangos R17
Žieminės padangos R18