Bridgestone-Firestone ir Ford: šimtmečio draugystė, pasibaigusi tragedija

Tai galėtų būti graži amerikietiška saga – apie du vizionierius, kurie pakeitė pasaulį. Vienas kūrė automobilius, kitas – padangas. 1906 metais Henry Ford ir Harvey Firestone spaudė vienas kitam ranką ir nežinojo, kad šis paprastas sandoris taps legenda. Firestone padangos ritasi po Ford Model T ratais, o Amerika atranda kelią į ateitį. Jų šeimos susigiminiavo, draugystė tapo beveik šventa – net Ford anūkas vedė Firestone anūkę. Šimtmetį jie ėjo kartu, ranka rankon, kaip dvi tos pačios istorijos pusės.

Bet kiekviena pasaka turi savo tamsiąją pusę.

Laiškas, kuris nutraukė šimtmetį

2001-ųjų gegužės 21-oji. Į Ford būstinę atkeliauja laiškas. Firestone vadovas John Lampe rašo Jacques’ui Nasser’ui: „Mes atėjome prie išvados, kad daugiau negalime tiekti padangų Ford, nes mūsų santykių pamatas buvo sugadintas.“ Vienu laišku užverčiamas šimto metų bendros istorijos puslapis. Tai nebe partnerystė – tai skyrybos. Ir, kaip dažnai būna, po meilės ateina kaltės paieškos.

Pirmieji ženklai

Devintojo dešimtmečio pabaigoje Amerikos greitkeliais dundėjo Ford Explorer – populiarus, patikimas, šeimų mėgstamas visureigis. Kol vieną dieną kažkas pasikeitė. Avarijos. Automobiliai, apvirtę vidury kelio. Padangos, sprogusios iš niekur. Žmonės, kurie neišgyveno. Visi tie, kurie išgyveno, klausia: kodėl?

Greitai paaiškėjo – visos avarijos turi bendrą vardiklį: Firestone padangos. ATX, ATX II, Wilderness AT. Tos, kurios turėjo būti tvirtos, ėmė skilti, trupėti, byrėti važiuojant dideliu greičiu. Protektorius atsiskirdavo, automobilis prarasdavo stabilumą, o Ford Explorer, aukštas ir sunkus, virsta it pervertas žaislinis modelis.

Skaičiai, nuo kurių stingsta kraujas

Kiekvienas skaičius čia – žmogaus likimas. Bent 271 žuvęs, šimtai sužeistų. Šeimos, kurios niekada nebegrįžo namo. 6,5 milijono padangų atšaukta 2000-aisiais. Dar 13 milijonų – vėliau. Tai nebe techninė klaida. Tai žaizda, iš kurios sunkiasi kraujas per visą pramonę.

Tarp tų, kurie žuvo, buvo ir žinomi žmonės. Pilietinių teisių veikėjas Earl Shinhoster – jis žuvo lydėdamas Nigerijos pirmąją damą. Simboliška: žmogus, kovojęs už gyvybę ir teisingumą, žuvo dėl dviejų korporacijų klaidų.

Kas iš tikrųjų nutiko

Po tyrimų iškilo skaudi tiesa. Ford rekomendavo mažesnį slėgį padangose – kad automobilis važiuotų minkščiau. Firestone pagamino padangas, kurios to neatlaikė. Mažas slėgis reiškė daugiau šilumos, daugiau trinties – ir sprogimus. O kai viskas ėmė griūti, abi pusės rodė pirštais viena į kitą. Kaltė sklandė ore, kaip dulkės po avarijos.

Pabaiga, kurios niekas nenorėjo

Kai kongresas išklausė abiejų pusių, viskas buvo aišku: draugystės nebėra. Firestone reputacija griuvo. Ford Explorer tapo simboliu nelaimės. Dvi galingos šeimos, kadaise jungusios Ameriką, dabar stovėjo viena prieš kitą.

Ir liko tik tyla – tarsi po smūgio, kai dulkės dar tvyro ore, o kelias prieš akis tuščias.

Pamoka

Ši istorija – ne tik apie padangas ar automobilius. Ji apie pasitikėjimą. Apie sprendimus, kurie priimami biuruose, bet kainuoja gyvybes keliuose. Apie tai, kaip lengva pamiršti, kad kiekvienas varžtas, kiekviena rekomendacija, kiekvienas laiškas – galiausiai virsta žmogaus likimu.

Ir kai kitą kartą važiuosite greitkeliu, kai po ratais tyliai suksis guma, prisiminkite: net galingiausios mašinos kartais slysta ant pačių mažų klaidų.